Stichting Agnes Saving Hands

Hoop en toekomst voor arme kinderen

Over ons

Stichting Agnes Saving Hands  zet zich in  voor arme hulpbehoevende kinderen en hun gezin ongeacht hun religie of achtergrond in de deelstaat Telangana, Andrah Pradesh in India om hen weer kind te laten zijn en om hen voldoende handvaten te geven om zelf hun eigen toekomst te bepalen.

We hebben deze stichting opgericht om deze doelstelling voor de toekomst te kunnen blijven uitvoeren door zoveel mogelijk mensen erbij te betrekken.

Hoe het ooit begon…

Via een (financieel) ondersteuningsprogramma, om kinderen en/of studenten een opleiding te geven voor een betere toekomst, heeft Father Gopu Sundar Reddy (geb. 1969, zie foto) zijn priesteropleiding  kunnen afronden en is hij in 1996 tot priester gewijd. Na zijn wijding heeft hij wisselend elke vijf jaar in een andere kerkgemeenschap in dorpen rond Hyderabad en omgeving zijn pastorale taken uitgeoefend samen met een aantal medewerkers. Hierdoor kreeg hij een goed beeld van de gezinnen die in nood zijn geraakt, zoals gezinnen waarbij een ouder is weggevallen door ziekte, verlaten zijn door hun vader of dat er simpelweg niet genoeg inkomen is vanwege het vele laaggeschoolde werk of het ontbreken van een vaste baan. Geld voor een gezin te onderhouden, laat staan een opleiding, is er dan niet. Hij begeleidt sinds zijn wijding, samen met zijn medewerkers een kleinschalig ( financieel) ondersteuningsprogramma voor arme kinderen evenals kleine projecten, waar hulp dringend gewenst is.

Sinds 2014 is de standplaats van Father Sundar de parochie Lady of Good Health Church in Hyderabad, Telangana.

Update juni 2020: elke 5 jaar worden priesters overgeplaatst naar een andere parochie. Zo is Father Sundar eind juni overgeplaatst naar zijn nieuwe standplaats St. Sebastian's Church in Secunderabad, Telangana, ongeveer 5km verder dan zijn vorige parochie.

Hoe komt de stichting aan zijn naam?

Father Gopu Sundar Reddy heeft zijn activiteiten onder de naam ‘A Saving Hands’ uitgevoerd. ‘Saving Hands’ in de betekenis van ontfermen over de hulpbehoevenden en A van Agnes, omdat zij de stuwende kracht was op de achtergrond. Nu zij helaas niet meer onder ons is, is ter nagedachtenis en uit dankbaarheid aan haar, de naam van de stichting Agnes Saving Hands genoemd .

Waar bevindt zich  het werkgebied?

Zie bijgaande kaart van India met het aangegeven punt (i), stad Hyderabad, in deelstaat Telangana. In een cirkel van ongeveer 200 kilometer rondom Hyderabad is het werkgebied van de stichting.

Wat doet de stichting?

Ze richt zich op:

1. Financieel ondersteunen van kansarme kinderen voor schoolgeld, boeken, kleding, levensonderhoud e.d.;
  2. Jaarlijks Kerstproject voor voeding en kleding voor ouderen en kinderen van arme gezinnen;
  3. Verbetering van woon- en leefomstandigheden door reparatie, renovatie en bouw van woonruimte voor arme gezinnen.

Hoe ziet het bestuur eruit?

Voorzitter: Dhr. J.N.E.A. Frings

Secretaris/Penningmeester: Dhr. J.W.G. Herberichs